Als je ondernemer bent en op factuurbasis werkt dan weet je dat je af en toe te maken hebt met een wanbetaler. Niet altijd heel erg, maar het kan behoorlijk vervelende consequenties hebben met in het ergste geval een faillissement. Het geld wat je namelijk zelf nodig hebt om rekeningen te betalen of te investeren zit vast in je debiteuren. Een kwestie waar je dus serieus naar moet kijken om te zorgen dat je een gezond bedrijf blijft. Er zijn meerdere zaken die je kunt ondernemen om dit goed op de rit te krijgen. Dit is onder andere het inschakelen van een incassobureau op een bepaald moment. In dit blog vertellen we wat je nog meer kunt doen.
Hoe het debiteurenrisico verkleinen?
Om het debiteurenrisico te verkleinen is het allereerst belangrijk om het debiteurenbeheer binnen je organisatie goed te regelen. Belangrijk hierin is om iemand verantwoordelijk te maken hiervoor. Zorg er daarbij voor dat er een duidelijk doel gesteld is waar deze persoon naartoe kan werken. Wat verder belangrijk is, is dat deze persoon werkt met goede software. Hiermee kan je factureren op een efficiënte manier, maar moet je ook goed kunnen volgen of de factuur wel of niet betaald is. Meestal kun je dit organiseren door het internetbankieren te koppelen aan de betreffende boekhoudsoftware. Als dit goed werkt heb je snel inzicht in of er een betalingstermijn wordt overschreden en kun je dus ook snel actie ondernemen. Wat meestal een volgende stap is dat is het versturen van de herinneringsfactuur. Dat doe je meestal binnen vijf dagen na het verstrijken van de betalingstermijn. Mocht betaling ondanks de herinneringsfactuur uitblijven dan is een goede volgende stap het bellen van je klant. Je komt er dan wat beter achter wat de reden is dat de factuur nog niet betaald is en kan op basis daarvan goede nieuwe afspraken maken.
Wanneer een incassobureau inschakelen?
Het kan voorkomen dat ondanks het telefonisch contact en de herinneringsfactuur er toch niet betaald wordt. Meestal stuur je dan nog een herinnering en daarna een zogenaamde laatste aanmaning. Hierin geef je aan dat je bij het uitblijven van betaling de vordering zult overdragen aan een incassobureau. Je geeft dan ook aan dat de kosten die hierbij komen kijken verhaald zullen worden op de betreffende klant. Bij overdracht aan een incassobureau zal dit bureau allereerst met aanschrijven en bellen proberen de vordering geïncasseerd te krijgen. Levert dit niks op dan volgt een juridische incassoprocedure. Juridische middelen zoals beslaglegging kunnen dan door het incassobureau worden ingezet.